Hoe raak ik van mijn angst af?


Angst is een emotie van ons allemaal. Zonder angst is er niemand! De mate waarin u angstig bent kan enorm verschillen. En dan hebben we het nog niet eens over het onderwerp van uw angst.

Drie voorbeelden:

Luuk moet straks voor zijn werk een presentatie geven voor 20 klanten. Hij heeft er zin in. Spannend blijft het wel een beetje. Zijn handen trillen een beetje en zijn hartslag stijgt. Hij is klaar voor een optimale prestatie, klaar voor zijn taak. Wat een prettige spanning dan eigenlijk.

Saskia komt na hem. Het liefst zou ze de hele presentatie niet geven. Ze heeft al een Valdispert genomen en let op haar ademhaling, ze ademt gejaagd. Haart hart klopt snel en haar handen trillen. Oh jee, dit is niet okay. Ze moet ontspannen blijven ondanks het gegeven dat ze zich bloednerveus voelt. Hoe komt ze van deze spanning en angst af? Die spanning moet weg want anders loopt heel die presentatie uit op een fiasco……….

Geert maakt zich zorgen. Hij is bang dat hij een ernstige hartkwaal heeft die door de dokter nog niet onderkend is. Hij voelt regelmatig aan zijn pols. Zijn telefoon heeft hij altijd bij zich, voor het geval er iets gebeurt en hij onmiddellijk 112 moet kunnen bellen. Laatst begon zijn hart enorm te kloppen en begon hij hevig te zweten; hij wist het zeker, nu gaat het mis! Geert is bang, heel erg bang.

Angst wordt door velen van ons als ongewenst ervaren. We hebben de overtuiging dat angst niet mag optreden; we moeten er boven staan met controle. Controle voelt goed op korte termijn maar werkt het ook op lange termijn. Waar eindigt controle?

Wat als u de controle los zou laten. Wat is dan het ergste wat je zou kunnen overkomen? Zoudt u dat kunnen overleven of niet? Wat kost u al die controle? Weegt het kostenplaatje van controle op tegen een keer door maken van het ergste van het ergste? Wat als het ergste van het ergste niet uitkomt maar uw grootste droom….…

Wanneer u opmerkt dat angst een emotie is die uw leven gaat beheersen en u komt er zelf niet meer uit, dan kan hulp van een psycholoog gewenst zijn. Hulp in het inslaan van weg waarin angst bij uw leven mag horen, maar angst u niet in beslag neemt.
Wilt u er iets aan doen? U kunt dan bij mijn praktijk een afspraak maken.

Ben ik de enige met angst?

Er zijn bijna 1,1 miljoen personen met angststoornissen. In 2011 werd het aantal personen van 18 tot 65 jaar met een angststoornis geschat op 1.061.200 (410.600 mannen en 650.600 vrouwen). Dat zijn 77 per 1.000 mannen en 124 per 1.000 vrouwen. De incidentie van angststoornissen in 2011 wordt geschat op 61.300 mannen en 135.600 vrouwen (12,5 per 1.000 mannen en 29,6 per 1.000 vrouwen). Deze schattingen zijn gebaseerd op een epidemiologisch bevolkingsonderzoek van 2007 tot 2012 (NEMESIS-2; De Graaf et al., 2010a; De Graaf et al., 2013). Vrijwel alle angststoornissen komen meer voor onder vrouwen dan onder mannen. Angststoornissen komen voor onder zowel jeugdigen, volwassenen als ouderen (Bremmer et al., 1997). In alle leeftijdsgroepen is vooral het aantal personen met fobieën erg hoog.

Adviezen bij een angststoornis. Bron: thuisarts.nl

Als u moeilijke situaties blijft vermijden, leert u niet met spanning om te gaan en hem te verminderen. De angst voor onzekere of nieuwe situaties blijft of wordt zelfs erger.

U kunt zelf veel doen om uw klachten te verminderen. Op angstige momenten denkt u waarschijnlijk automatisch aan dingen die de angst versterken en paniek veroorzaken.
Het is belangrijk dat u die gedachten leert te veranderen. Zo voorkomt u dat de angst gaat overheersen. U leert met uw angsten om te gaan en ze onder controle te houden; de angst beheerst uw leven dan niet meer.

Opschrijven
Begin bijvoorbeeld met het bijhouden van een dagboekje. Schrijf op wat er precies gebeurt op angstige momenten. Waar denkt u dan aan? Waar bent u bang voor? Wat voelt u? Hoe reageert u hierop? En wat doet u dan?

Geruststellende gedachten oproepen
Kijk eens kritisch of uw angstige gedachten wel kloppen. Is er wel reden voor zo veel onzekerheid, zorgen en gepieker? Bedenk vervolgens welke positieve, geruststellende gedachten u kunnen helpen. Zo leert u rustig na te denken, zonder dat onzekerheid en angst de overhand krijgen.
Vaak lukt het dan beter de angstige momenten te doorstaan en rustig te blijven tot u zich beter voelt. Schrijf deze positieve gedachten op zodat u ze op moeilijke momenten kunt nalezen.

Ontspanning zoeken
Noteer ook wat u op angstige momenten voortaan kunt doen. Bijvoorbeeld rustig ademen om te ontspannen. Even wandelen of iemand opbellen. Zoek steun bij mensen die u vertrouwt. Leg aan hen uit waar u last van heeft. De meeste mensen hebben hier begrip voor. Laat hun eventueel ook deze brief lezen.

Het is goed om te weten dat angst meestal na 60 tot 90 minuten vanzelf minder wordt. Het geeft u misschien de moed om de situaties waar u bang voor bent niet te vermijden. Als u de moed kunt vinden om een angstige situatie te doorstaan, zult u soms merken dat er niet zoveel reden was om bang te zijn. Zo kan uw angst langzaam uitdoven.

Voor meer informatie over angststoornissen kunt u kijken op Psychowijzer.
De Angst, Dwang en Fobie stichting is een patiëntenvereniging die zich inzet voor mensen met angst- en dwangklachten.
Op www.zelfhulpwijzer.nl kunt u een zelftest doen en een zelfhulpcursus vinden.